juandon

images

Por si les interesa una de mis alumnas de cursos de formación, la profesora  Irene Martí Tugal, ha desarrollado estas herramientas para aplicarlas en las aulas…


Aquestes són les diferents ferramentes que m’han paregut interessants per poder treballar amb l’alumnat:

 

A) “Artilugios varios”

http://www.wordle.net/

Wordle es una ferramenta per generar mosaics de paraules des d’un text donat. Aquests destaquen en gran les paraules que apareixen més freqüentment en un text.

Es poden triar diferents fonts, colors, etc. i les imatges que es creen es poden usar com es vulga. Finalment, també es poden imprimir o guardar-les a l’ordinador per compartir-les amb amics/alumnes.

Així, l’aplicació didàctica és amplia. Es podria usar com a generador de paraules clau que s’han d’emprar en, per exemple, el comentari de texts (conclusió, introducció…); per a estudiar els textos dels exàmens, per fer pluges d’idees dels coneixements previs o d’aquells adquirits, etc.7

http://www.meteored.com/

És una pàgina web en la qual es poden consultar les dades actualitzades del temps a qualsevol localitat. Aquesta és útil per consultar les dades exactes amb l’alumnat i fer les rutines diàries (temps, temperatura…) així com anotar-les i poder fer estadístiques mensuals i altres activitats.

 

B) Imágenes, pósters y generadores

http://www.magixl.com/caricaturas/generador.php

http://www.imagechef.com/meme-maker/

Aquestes dues ferramentes per treballar les imatges són útils per desenvolupar la creativitat de l’alumnat en l’hora de plàstica, així com per a treballar les parts de la cara d’una manera diferent i fomentar el respecte a les diferències (caricatures).  També, amb la sgona es poden dissenyar targetes, poesies, etc. que podem usar per regalar-les als companys, la família, etc.

 

C) Fotos

http://www.shwup.com/

http://www.picturetrail.com/

 

Amb aquests dos programes es poden dissenyar vídeos a partir de fotografies seleccionades i fer presentacions amb elles. Tenen múltiples opcions d’afegir text, emoticones i altres animacions. Tot i això, cal registrar-se i seria un poc complicat d’usar amb alumnat menut.

 

D) Documentos

https://www.dropbox.com/

 

 

Dropbox és un servei d’allotjament d’arxius multimèdia en una plataforma a la qual es pot accedir des de qualsevol dispositiu amb connexió a internet. És molt últil per als docents, per dipositar tot el material necessari i poder-lo consultar enllà on anem. És gratuït i té una manera fàcil de sincronitzar arxius (simplement arrossegant-los dins d’una carpeta).

 

E) Creación de webs i blogs online

https://wordpress.com/

https://www.blogger.com/

 

Un bloc és un lloc web en el qual un o diversos autors escriuen els seus articles. Els articles apareixen cronològicament en ordre invers a la seva publicació: els més recents, es veuen en primer lloc. És un lloc interactiu, ja que els lectors poden fer comentaris als articles publicats. Es gestionen a partir d’un software senzill que facilita la seva creació i manteniment per a usuaris de tots els nivells, fins i tot sense coneixements d’edició o maquetació HTML.

Els blocs constitueixen un dels fenòmens més espectaculars de la Internet d’aquests darrers anys. D’expansió rapidíssima, ja n’hi ha milers que funcionen a tot el món i l’escola hauria de saber extreure el seu gran potencial educatiu i pedagògic. Actualment ja hi ha molts blocs educatius funcionat, però vegem algunes idees sobre com els podem utilitzar.

Amb l’alumnat:

  • Utilitat com a tauler d’anuncis
  • Publicar la programació de l’assignatura amb els objectius, continguts de
  • l’assignatura o curs.
  • Publicar el tipus de avaluació que es realitzarà i com es qualificarà el curs l’assignatura.
  • Agenda/diari/organitzador del curs (dates d’entrega de tasques, calendari d’exàmens, etc…).
  • Anunciar novetats relacionades amb l’assignatura: conferències, articles, notícies, fets d’actualitat…
  • Penjar fotos de sortides i excursions (viatges, activitats culturals,..).
  • Per a la realització de projectes, on es pot veure la seva evolució i es pot comentar els problemes que li estan sorgint mentre es va realitzant.
  • Com a punt de reflexió sobre el que s’està veient a classe, comentar els vídeos penjats, els nous recursos…
  • Com a eina d’expressió i comunicació, quan ells mateixos són creadors d’entrades d’un bloc col·lectiu.

Amb els docents

  • Utilitat com a tauler d’anuncis entre els docents.
  • Calendari d’avaluacions.
  • Planificació mensual de reunions.
  • Com a repositori de recursos que proporcionen els diferents professors amb un interès comú.
  • Com a eina de comunicació i discussió.
  • Per a publicar i compartir les pròpies creacions (tutorials, vídeos, llibres,
  • articles, pràctiques educatives…)
  • A mode de presentació en activitats de formació.
  • Per a documentar les diferents activitats que es duen a terme a les aules.

Amb les famílies

  • Com una eina de comunicació amb les famílies i com a tauler d’anuncis
  • (horaris de tutories amb els professors, dates d’exàmens, circulars, etc.).
  • Com una eina de comunicació amb les famílies a través de l’associació de pares i mares.
  • Com a repositori d’informació sobre el món educatiu per entendre millor la realitat escolar dels seus fills (materials de seminaris, articles, etc.).

 

 

 

 

F) Creaciones interactivas y didácticas

http://www.jigsawplanet.com/

Aquesta eina de treball és molt útil per a crear puzles i trencaclosques adaptats al nivell a partir d’una foto. Aquesta s’introdueix, es poden el número de peces i es realitza. Es pot imprimir i plastificar per crear materials per a l’aula. També ho poden fer a casa amb les famílies.

http://prezi.com/

Prezi és una aplicació multimèdia per a la creació de presentacions similar al PowerPoint, però de manera dinàmica i original. El text, les imatges i altres formats es posen damunt d’un llenç i es poden agrupar en marcs. Després, es designa la posició i la mesura de cada element i el desplaçament a través d’una ruta de navegació que se seguirà. La presentació final es pot fer a través d’Internet o fora de línia si ens hem descarregat l’arxiu. Per tant, es de gran utilitat a l’escola perquè assegura l’impacte visual del contingut (zoom); augmenta l’atenció de l’alumnat pel seu format; pot ser públic per a que ells i elles ho puguen modificar i és una bona ferramenta per usar en treballs de grup.

 

G) Audio y vídeo

http://www.youtube.com/

Youtube és un lloc web  en què els usuaris poden pujar i compartir vídeos. Té gran varietat de vídeos, música i programes de televisió que es poden consultar amb qualsevol dispositiu connectat a internet. D’aquesta manera, és molt útil per comentar les notícies, introduir cançons en la llengua estrangera, etc.

http://recursostic.educacion.es/bancoimagenes/web/

Aquest banc d’imatges, vídeos i sons està creat pel ministeri d’educació i conté gran quantitat d’aquests als quals és molt fàcil accedir-ne a partir d’un buscador. És útil per introduir-los a les presentacions que es fan, per treballar el reconeixement de sons, el vocabulari, etc.

 

H) Programas libres

http://clic.xtec.cat/es/jclic/download.htm

El JClic és una ferramenta per a la creació d’aplicacions didàctiques per a treballar les diverses àrees del currículum. Permet ampliar l’intercanvi de materials entre escoles a través d’un context senzill i intuïtiu. Es poden crear diferents activitats com puzles, endevinalles, encreuats, memoris, etc.

http://audacity.sourceforge.net/?lang=es

Audacity és una aplicació lliure que es pot usar per a la gravació i edició d’àudio. Es podria utilitzar a l’aula per retocar i gravar algunes presentacions orals de l’alumnat. També és útil per modificar les cançons i la música que es poden usar en una audició o alguna representació teatral.

 

juandon